Language Dynamics in the Dutch Golden Age

Research output

LitLab – Proef voor scholieren over gekleurde taal

Taal heeft verschillende functies. Je drukt je ermee uit. En je laat jezelf ermee kennen. In literatuur is de taal van een personage een soort masker: een gezicht dat jouw beeld van dat personage kleurt. Hoe doet een schrijver dat, een personage kleur geven met taal?

Feike Dietz ontwikkelde samen met studenten uit de cursus Historische Literatuur op School een proef over deze vraag voor de website LitLab, een digitaal laboratorium voor literatuuronderzoek op de middelbare school.

In de proef Gekleurde taal kunnen scholieren onderzoeken hoe auteurs personages kleuren door ze bepaalde taal te laten spreken en wat de effecten zijn van de variatie die schrijvers daarin aan weten te brengen. Zo maken scholieren  door zeventiende-eeuwse toneelstukken te onderzoeken kennis met letterkundig en sociolinguïstisch onderzoek.